Help, ik zoek een werkgever die bij mij past!

Personal Branding

Dagelijks begeleiden we mensen bij het maken van bewuste loopbaankeuzes. Dit doen we vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest hierover meer in het gratis eBook Personal Branding. Een veel terugkerende component hierbij is het belang van de werkomgeving.

Je motivatie en betrokkenheid bij je professionele activiteit wordt immers in positieve of negatieve zin beïnvloed door de
omgeving/context
waarbinnen je actief bent. Hoe je deze omgeving ervaart wordt dan weer gekleurd door wat voor jou belangrijk is, jouw waarden… Het is net dit laatste wat verschilt van persoon tot persoon. Voor de ene zal de mate waarbinnen deze autonoom kan werken stimulerend zijn, voor de andere zal het eerder belangrijk zijn terecht te komen in een omgeving waar houvast en structuur is. Tijdens de begeleiding gaan we dan ook op zoek naar welke componenten voor jou belangrijk zijn binnen de werkomgeving opdat je gemotiveerd en enthousiast professioneel actief kan blijven.

Employer/Corporate Branding

Werkgevers zijn op zoek naar geschikte werknemers. Om het juiste talent aan te trekken en te behouden ontwikkelen ze naast een functie-omschrijving ook een Employer/Corporate Brand. Vertrekkend vanuit de organisatiecultuur geven ze aan wat voor het
bedrijf belangrijke waarden zijn en wat je als potentiële werknemer kan verwachten
. Door meer te werken aan het bedrijfsimago via Employer Branding proberen werkgevers een realistisch beeld weer te geven van de bedrijfsidentiteit. Informatie over
mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, hoe ze omgaan met verantwoord ondernemen, welke extra-legale voordelen ze je kunnen bieden,
getuigenissen van werknemers, klanten,… worden via diverse kanalen verspreid.

Ik juich de inspanningen die bedrijven doen, om een zo eerlijk en authentiek mogelijk beeld weer te geven van het bedrijf toe. Toch stel
ik vast dat er nog werk is en dat er soms nog grote verschillen zijn tussen het bedrijfsimago en hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat op de werkvloer.

Personal Branding meets Corporate Branding

5 tips om een juister en correcter beeld krijgen van de Employer Brand van een potentiële werkgever en te checken of er een goede match met jouw Personal Brand is:

  1. Online research; zoek online informatie op over het bedrijf of de organisatie via Google: bekijk de website, persartikels, Facebookpagina, alles wat je over het bedrijf kan lezen…
  2. Stel de juiste vragen; tijdens een sollicitatiegesprekken ben je bezig met het jezelf verkopen waardoor je vaak uit het oog verliest dat de tegenpartij zich evengoed moet verkopen
    – maak vooraf een lijst met vragen, gelinkt aan wat voor jou belangrijk is in de werkomgeving. Enkele voorbeelden;
    * Wat betekent autonomie voor hen en hoe wordt hier concreet invulling aan gegeven binnen de organisatie?
    * Welke leiderschapsstijl wordt binnen de organisatie toegepast?
    * Hoe worden nieuwe medewerkers ingewerkt? Bestaat hier een procedure voor of is het afhankelijk van de afdeling of de                 leidinggevende waarbij je terecht komt?
    * Kan je de werksfeer binnen het bedrijf omschrijven?
    * Wat zijn de belangrijkste lopende projecten binnen het bedrijf?
    * …
  3. Offline contacten; ga in gesprek met mensen die voor het betreffende bedrijf werken of gewerkt hebben. Je vindt hen via je netwerk. Ook LinkedIn helpt je hierbij door de naam van het bedrijf in het zoekscherm te zetten. Je ziet meteen wie in je netwerk er gewerkt heeft, of wie iemand kent die er werkt.
  4. Durf tijdens een sollicitatieprocedure een rondleiding te vragen en vraag of je een gesprek kan hebben met één of meerdere medewerkers binnen de organisatie. Potentiële werkgevers vragen ook referenties op over jou. Waarom zou jij dan geen referenties mogen vragen over hen?
  5. Vraag of zoek hulp – Vraag advies aan ervaringsdeskundigen. Zo kan je bij ons ook terecht voor sollicitatietraining maar je kan evengoed je oor eens te luisteren leggen bij mensen in je omgeving of uit je netwerk die veel ervaring hebben opgedaan met solliciteren. Ook jongere mensen met werkervaring en veel sollicitatiegesprekken op de teller kunnen je interessante tips meegeven.
Win-win

Zowel werkgevers als werknemers hebben er alle belang bij om al tijdens de sollicitatieprocedure transparant te communiceren over wederzijdse verwachtingen en wat belangrijk is voor ieder. Een slechte matching tussen employer branding en personal branding leidt tot frustraties, tijd- en geldverlies voor beide partijen. Een goede matching daarentegen, levert Energie, Engagement, Enthousiasme en Empowerment op!

En jij?

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque.

Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde van 1u loopbaanbegeleiding bedraagt 169 euro.